söndag 18 augusti 2013

Chocolate chip cookies


Hannas goda chocolate chip cookies

Nu är snart sommaren slut, man har väntat så länge 
på värme och ledighet. 
Så kommer då sommaren och så snabbt är den över. 
När det regnar och blir kallare är det mysigt att baka 
något gott till fikat. 
Dom här kakorna smakade jag första gången på mitt 
jobb, syster Hanna hade bakat igen och gissa om dom 
var goda, nu har Hanna åkt till varmare breddgrader 
för att pröva lyckan ett tag, önskar henne all 
lycka och varje gång jag bakar dessa kakor kommer 
jag att tänka på syster Hanna.

















Ingredienser

300 g smält smör
2 dl socker
2,5 dl brun farinsocker
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
7,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
200 g hackad choklad (Blanda gärna ljus, mörk och vit choklad.

(Vill du göra ljusa cookies, tar du bara bort kakaon, jag 
jorde hälften av var)

Smält smöret. Vispa ihop farinsockret, äggen och vaniljsockret. 
Blanda sedan i smöret och vispas ihop.
Ta sen i resten av ingredienserna, blanda till smeten blir som 
en stor "fudgeboll", ganska seg och kolaaktig. 
Blanda sist i den hackade chokladen. 
Dela upp degen i mindre bollar som plattas 
ut och läggs på ungsplåt med smörpapper.
Gräddas i 175 grader i ca 10 minuter, 
kakorna ska flyta ut och bli ganska platta.
Låt kakorna svalan en bra stund på plåten, de går 
lätt sönder om du försöker flytta dom innan dom svalnat klart. 
Ju längre dom får kallna, desto knapriga blir dom.


Dessa supergoda kakor smälter i munen!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar