onsdag 7 september 2011

Hösten goda frukter, bär och svamp

I söndags fick jag möjlighet att plocka äpplen och 
plommon här i närheten, så underbart att få göra 
lite gott på ekologisk frukt.
Först ut blev en klassisk äppelpaj som jag 
har recept på i min receptbank på gott fikabröd.

Idag när jag känner mig förkyld och frussen, regnet 
öser ner kan tilläggas, fick jag sådan lust 
på en plommonkräm.

Snabbt gjort och gud vad gott det var.








Ingredienser

12-15 plommon
4 dl vatten
1 dl socker
3 msk potatismjöl

Gör så här

Kärna ur plommonen och skär dem i bitar. 
Koka upp vatten och socker. 
Lägg i plommonen och koka under lock på svag värme 10-15 min. 
Rör ut potatismjölet i lite kallt vatten. 
Tag kastrullen från värmen. 
Häll i redningen i en fin stråle, rör under tiden. 
Krämen ska sedan bara koka upp. 
Häll upp den och strö över lite socker så att det inte blir 
skinn på ytan.
Servera krämen avsvalnad eller kall med mjölk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar