söndag 9 januari 2011

Julen är bortstädad

Äntligen har jag städat bort julen, bytt gardiner, 
städat och fejat hela dagen. 

Sista lediga dagen på jullovet är snart slut. 
Jag har haft turen att få DN tre dagar i rad, en massa 
kul korsord har jag hunnit med idag också. 

Efter all stabbig julmat, blev det kycklingspett, 
ris och jordnötssås till middag.
Dela 1 kycklingfilé i fyra långa bitar, trä igenom 
träspett och marinera dom i ca 1 timme, lägg 
dom sedan på en form med galler, in i ugnen på 
225 grader i ca 25 minuter. 
Koka ris till. 

Jordnötssåsen görs på detta sett: 
3 dl kokosmjölk 
4 msk jordnötssmör 
1 tsk söt soya 
1 krm röd currypasta 
1 krm farinsocker 
 Värm kokosmjölken i en kastrull, blanda ner 
jordnötssmöret och soyan. 
Låt sjuda sakta i någon minut. 
Krydda med currypastan och farinsockret. 
 Till det gjorde jag en sallad på tunt, strimlad 
isbergssallad, rivet äpple och strimlad röd paprika. 
Jag blandade till en dressing på vit balsamvinäger, 
olivolja och lite Italiensk salladskrydda.










Till kvällsfikat blev det en somrig hallon-blåbärssmulpaj. 
Frysta hallon och blåbär lägges i en pajform, strö över lite 
socker och potatismjöl. 











Gör sen smulpajen enligt recepten här under: 
2 dl vetemjöl 
2-3 msk socker 
75 g smör 
Arbeta med fingertopparna i hop ingredienserna till så 
smulor, bred över hallon och blåbären. 
Sätt in i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter, vispa 
ihop lite vaniljsås till, gottelligottgott!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar